OM
Maria Wangi Ibohm
Konstnär och fotograf, bosatt och verksam i Dalkarlsberg, en liten by på toppen av Kilsbergen i Örebro Län. Vissa kanske känner mig som Maria Backström, mitt flicknamn som jag lämnade 2011. Mitt konstnärskap står på flera ben; textil bild och skulptur i tovad ull, skulptur i keramik, grafik och fotografi. Jag gillar att jobba i projektform och att anta nya utmaningar, nya ämnen, nya tekniker eller att blanda tekniker jag redan arbetar med. Ett ständigt experimenterande. En gemensam nämnare i det mesta jag gör är det organiska formspråket, mjuka former inspirerade från naturen, och mycket färg. Jag har deltagit i ett 60-tal utställningar på museér och gallerier och är representerad i ett antal kommuner och landsting samt privata samlingar. Jag är medlem i KRO. För mer information finns här en länk till mitt CV.
Jag arbetar även som bildpedagog på Nora Kulturskola med barngrupper i åldern 7-15 år, ett helt fantastiskt roligt jobb!
Den kreativa processen
För mig har alltid det kreativa skapandet varit en viktig del av livet. Det händer något när jag går in i den konstnärliga processen. Omvärlden försvinner, hjärnan släpper taget, processen tar över och jag hamnar i ett tillstånd av flow, mindfulness, bara här och nu. För mig är naturen en ingång till detta inre kreativa hav. Att vara i och leva nära naturen ger mig en känsla av lugn och samhörighet, att tillhöra något större än mig själv. Det är så konkret med kottar och stenar och kvitter och dofter, men ändå så stort och magiskt. Som att kliva in i en annan själ, att koppla upp sig mot en slags ursprungsjäl som skänker lugn och mening. I det kreativa havet finns ingen censur, sinnet kan sväva fritt, lekande, läkande, en plats där allt kan hända.
Patti Smith sa i en TV intervju i programmet Babel 2015 att ”när konstverket är klart så tillhör det publiken, men konstnären äger processen. Jag tycker om att vara i processer och har ofta många processer igång samtidigt. Ibland jobbar jag snabbt och ibland väldigt långsamt. Jag älskar att var i processen”. Jag instämmer!
Liten tillbakablick
Det var en gång…….en liten flicka som älskade att pyssla, rita, sy, virka , knåda lera, måla, spela klarinett och piano, göra smycken av silver, knyta makrame, fotografera….Nyfikenheten har alltid drivit mig att prova nya saker. Skapandet blev ett sätt att upptäcka världen, ett sätt att försöka förstå vem jag är. I början på 1980-talet bodde jag i Paris där jag började utforska fotograferingen. Jag fortsatte sedan den fotografiska banan med utbildning på GFU (Grundskola för fotografisk utbildning) i Stockholm och ICP (International Center of Photography) i New York. Mycket har hänt sedan dess, men det blev starten för mitt vuxna kreativa liv.
Fotografin har alltid varit en del av mitt liv. 1989 gick jag en kurs i fotogravyr på Örebro läns grafikgrupp. En fantastisk, men avancerad teknik som svarade på min önskan att använda fotografin som ett mer personligt, konstnärligt uttryck. Grafiken, i alla dess former, har sedan dess varit en del av mitt konstnärliga uttryck. Idag arbetar jag mest med monotypi, en friare form av grafik som ligger i gränslandet mellan grafik och måleri.
Ull – detta fantastiska material som kan formas till allt, från små babysockor till stora nomadtält, kom till mig när jag 1995 arbetade på Almagården, en biodynamisk gård utanför Örebro. Jag tovade hattar och tofflor, kardade och spann och utforskade ullens alla potentiella möjligheter. Jag var egentligen där för att fotografera det dagliga livet på gården, men kom därifrån med ett helt nytt konstnärligt uttryck. Tofflor och hattar blev till ullbilder och skulpturer.
Grafikens Hus i Mariefred har haft en stor betydelse i min konstnärliga utveckling. Jag arbetade där 1999-2001 och hade då tillgång till den fantastiska grafikverkstaden för eget arbete, kurser och möten med många spännande och duktiga konstnärer. En växtfärgsträdgård växte fram och med den en kurs i naturlig färgframställning som resulterade i utställningen ”Flora Tinctoria Grafica” år 2000. Det var även på Grafikens Hus som jag lärde mig grunderna i kreativ bokbindning, att göra små artists books. Tyvärr så finns inte Grafikens Hus i Mariefred kvar, en tragisk brand 2014 slukade allt, men verksamheten har tagit ny form i Södertälje.
Förutom att driva mina egna konstnärliga projekt så har jag haft förmånen att få arbeta med andras skapande. 2003-2005 arbetade jag som projektledare på Museum Anna Nordlander – MAN, i Skellefteå. MAN är ett museum för samtidskonst med inriktning på genus- och identitetsfrågor. Min uppgift var att utveckla samarbeten mellan det regionala näringslivet och konstnärer, ett fantastiskt spännande projekt som gav mig många spännande möten och nya insikter.
Sedan hösten 2019 så arbetar jag som bildpedagog på Nora Kulturskola, ett helt fantastiskt uppdrag. Varje vecka träffar jag ca 80 barn i åldrarna 7-16 år för att måla, skulptera, trycka grafik, arbeta med keramik och mycket mer. Vi provar olika tekniker, experimenterar och antar nya konstnärliga utmaningar. Det är så härligt och inspirerande att var i den kreativa processen tillsammans med barnen, wow, världens bästa jobb! 🙂